Aankomst Accra en meer. - Reisverslag uit Accra, Ghana van Renée Nijhuis van Beurden - WaarBenJij.nu Aankomst Accra en meer. - Reisverslag uit Accra, Ghana van Renée Nijhuis van Beurden - WaarBenJij.nu

Aankomst Accra en meer.

Door: Renee

Blijf op de hoogte en volg Renée

30 Juli 2014 | Ghana, Accra

Zondag goed maar laat aangekomen op Accra airport. Door de immigratie duurde best lang, fotootje, vingerafdrukje etc. Koffer duurde ook nogal lang maar customs ging snel. Toen op zoek naar de man met het Projects Abroad bordje. Gevonden! Nyame is zijn naam en we hebben eerst tijd om te kletsen want de taxi is er nog niet. Ik krijg heldere instructies mbt ontbijt en vertrek morgenochtend en ik moet beloven niets te kopen zonder PA staffmember. Done, ik heb toch geen Ghanese cedis op zak dus. Dan is de taxi er en vertrekken we naar het guesthouse. Het is laat dus ik moet mijn weg in het donker vinden! Een kamer vier stapelbedden en de bovenste van de achterste is van mij. Tanden poetsen en dan op het bed zien te komen zonder mezelf of de onderbuurman/vrouw te verwonden. Van slapen komt niet veel want morgenochtend moet ik vroeg op en de kamer is erg warm. Toch maar proberen, ik lig bij het raam en als ik het gordijn een beetje openschuif zie ik Accra by night.

Nu ik weer wakker ben doe ik alles van gisteravond in omgekeerde volgorde en sluip de kamer weer uit. Beneden haal ik mijn take away breakfast en wacht op de PA staffmember. Om 7 uur is Frank er en vertrekken we met de taxi naar de bus. Wat een heksenketel het verkeer hier, Parijs is er niets bij! Dan bij de bus, kaartje kopen, koffer aan boord en ons plekje zoeken. We zitten nogal achterin niet ideaal maar goed als de bus vol is vertrekken we en dat kan nu niet lang meer duren. We gaan vertrekken een trip van minimaal 5 uur naar Ashtown Kumasi. Er is een predikant aan boord en die bid lang en luid voor een veilige reis en als hij na zo'n 1,5 uur klaar is heeft hij ook nog iets te verkopen. Slimme combi blijkt want de potjes mentholzalf gaan als warme broodjes. Als alles is verkocht stapt hij uit. Wanneer we bijna op de plaats van bestemming zijn moet de chauffeur stevig remmen en blijkt er nog een predikant in de bus te zitten die neemt zijn kans. Hij bid luid en lang en heeft iets te verkopen, ik zie een patroon.

In Ashtown word ik gehaald door een taxi en keurig bij Gifty afgeleverd. Ik word warm onthaald en geknuffeld door de familie, de visite en ik denk ook door de klusjes man. Ik moet eten, gelukkig mag ik nog wel even mijn schoenen verruilen voor slippers. Noodles met kip en spicy vegetables. Nice. Daar koffer uitpakken en blijkbaar is dat leuk want Gifty en de kids wijken geen minuut van mijn zijde. Eerst even snuffelen in de loom en dan is de koffer aan de beurt. Grijpgrage handjes gaan door mijn spullen. Ik moet er wel om lachen. Als de koffer uitgepakt is is het tijd voor rust zo bepaald Gifty. Gelukkig komt niet veel later Anouk met wie ik de kamer deel. We kletsen wat en maken een wandeling. Als we terugkomen is het tijd voor diner (soup met rijstballen), koude douche, spelletje met Beatrice en om 20.30 u worden we naar bed gestuurd. Echt ..... Slapen, nu? Ik weet niet hoor. Maar als ik eenmaal lig duurt het niet lang voor ik in slaap val.

Woensdag, verzamelen op kantoor 09.30. Gifty moet weg dus heeft een taxi geregeld. We zijn al om 08.30 bij het kantoor. Klaar voor mijn introductie en er moet een school geschilderd worden. Daarna lunch met alle vrijwilligers op kantoor, redred met gebakken banaan oid. Lekker. Dan in de relax modus tot het diner. Klein afscheidsfeestje, een van de Amerikaanse vrijwilligers gaat naar huis. Rond 16.00 met de taxi naar het restaurant. Lijkt vroeg maar ik heb begrepen dat je na het bestellen 1 tor 1,5 uur moet wachten op de maaltijd. Ik neem chicken fried Rice. Lekker en ik moet 17 cedis afrekenen = ongeveer€3,35. Dan naar huis het wordt al donker.

Als we binnen zijn volgt er een berichtje van Vincent reservations have been made for our weekend trip naar het national wildlife park incl. 2 overnachtingen . Dus morgen 1 dagje werken en dan op excursie.

Ik heb het gevoel nog niet zo veel gedaan te hebben maar Anthony van PA zegt dat dit het Afrikaanse ritme is dus......ik geniet er nog maar even van. Volgende week 5 dagen werken. Tot snel.

  • 31 Juli 2014 - 00:39

    Petra:

    He liefje, goed om te lezen dat alles goed gaat en pas je maar aan hun tempo aan. Voordat je het weet, zit je weer in de sneltrein in Nederland.

    Xxx en geniet van alles.

  • 31 Juli 2014 - 01:34

    Nasim:

    Hoi lieverd,
    Heerlijk om je verhaal te lezen. Ik heb je vertrek gemist helaas maar nu te laat misschien maar toch wens ik je alsnog een heel fijne verblijf daar. Ik geniet van je verhalen.
    Liefs,
    Nasim

  • 31 Juli 2014 - 06:50

    Michiel Tim Suzy:

    Hoi lief, leuk om te lezen wat je zoal mee maakt.
    En nog lekker op excursie ook! Geniet ervan, maak veel foto's.
    We willen alles zien als je thuis bent. Dikke kus van ons.
    We missen je

  • 31 Juli 2014 - 07:55

    Astrid Bunschoten:

    Hi Renée,
    Fijn dat alles in het bedinging goed is verlopen. Dat moet een goed gevoel geven. Wees blij dat je rustig kunt beginnen, het klimaat is toch heel anders en goed uitrusten van de reis is ook belangrijk. Veel plezier met je wildlife uitje en tot horens.
    Gr. Astrid

  • 31 Juli 2014 - 13:22

    Ruby:

    Een knuffel van de klusjesman! You lucky girl ;) Super leuk om je verhaal te lezen, nu al zin in je volgende bericht. Veel plezier op excursie en geniet van dat rustige werkritme daar. kussies!!

  • 31 Juli 2014 - 14:39

    Sandra:

    Nu is het echt begonnen. Super leuk om te lezen en gelukkig had/heb je internet.
    Zo slecht is het eten nog niet lees ik.

    gr. Sandra

  • 31 Juli 2014 - 18:19

    Marga Dekkers:

    Fijn dat je zo warm onthaald bent. Kei lief. En zo te horen niet helemaal werk
    vakantie ;) keep in touch love you xxxx

  • 01 Augustus 2014 - 10:45

    Ellen:

    Heyyyy meis, ook ik heb exacte vertrekdatum ff gemist maar nu ik weer in Nederland ben lees ik alles weer

  • 01 Augustus 2014 - 17:10

    Mart En Wilma:

    Hoi Renee,
    Goed te horen dat je goed aangekomen bent.
    Het is maar goed dat je volgende week gaat werken anders gelooft niemand dat het een werkreis is. :-)

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Ghana, Accra

Ghana

Drie weken Ghana medical outreach met projects abroad.

Recente Reisverslagen:

25 Augustus 2014

En dan terug....

16 Augustus 2014

Laatste dagen

14 Augustus 2014

Wist je dat + ma di wo

11 Augustus 2014

Cape Coast

07 Augustus 2014

Consultatiebureau
Renée

Actief sinds 04 Mei 2014
Verslag gelezen: 271
Totaal aantal bezoekers 9913

Voorgaande reizen:

04 Mei 2014 - 31 December 2014

Ghana

Landen bezocht: