Aan het werk! - Reisverslag uit Accra, Ghana van Renée Nijhuis van Beurden - WaarBenJij.nu Aan het werk! - Reisverslag uit Accra, Ghana van Renée Nijhuis van Beurden - WaarBenJij.nu

Aan het werk!

Door: Renee

Blijf op de hoogte en volg Renée

01 Augustus 2014 | Ghana, Accra

Donderdag, het leven begint vroeg in Ashtown. Kwart over vijf gaat ergens muziek aan en al eerder wordt er op straat gewerkt. Er is iets met het water, komt per druppel uit de kraan. Gisteravond gevraagd om een lunch want als we onderweg zijn is dat wel fijn. Beatrice vraagt het aan Gifty en zegt dat het goed komt. Bij het ontbijt blijkt dat het blijkbaar of beleg bij het ontbijt of lunch is want we krijgen alleen brood en thee en een zakje voor de lunch met 3 bananen. Oké, weten we dat ook weer. We vertrekken om 8.15 richting trotro want om 8.30 moeten we op de meeting point voor publichealth volunteers.

Vandaag staan we ergens in Kumasi tussen twee garages in met aan de ene kant een dozijn motorblokken en aan de andere kant deuren etc. Ergens komen tafels en stoelen vandaan en lans de muur is van een eerdere sessie een meetlat blijven staan. We kijken naar lengte, gewicht, leeftijd, BMI, boddyfat, testen op hepatitis, prikken een bloedglucose en meten de bloeddruk. In totaal komen er 98 mensen voor de free medical check. Dan zijn de materialen zo goed als op en is het klaar. Wow een hele belevenis zo midden op straat.

We vertrekken met een clubje van vier met een trotro naar de markt. Een trotro is een klein busje waar je in Nederland in het meest gunstige geval met 8 inpast wat hier "geschikt" is gemaakt voor tenminste 12 passagiers. De markt is niet te doen, zo druk. Obruni, obruni, en mensen grijpen ons vast. Snel weer weg, dan langs de supermarkt. Is hier ook 1 hele. De enige plek naast het tankstation waar niet over de prijs onderhandeld hoeft te worden. Daarna naar het culturel park. Daar is een festival met kraampjes en muziek. We zeggen Marie gedag want zij vertrekt naar huis. En dan gaan we op naar onze host familie voor het diner. Jolofrijst met kip, lekker. Kuami is de broer van Beatrice is terug van weggeweest het is gezellig, we doen nog wat aan onze conditie dan een koude douche een spelletje en dan horen we dat onze trip niet doorgaat. We balen.....maar dit kunnen we zelf ook. Ik klim in de telefoon en we bellen af en aan en voor het slapen gaan is er een plan en een plan b.

Vrijdag.

Vandaag begonnen met het openen van de geluksenvelop, dut met het ook op onze weekend trip. Dan aan het werk maar eerst de gekke gewaarwording dat blijkbaar overnight een trotroline van eigenaar kan wisselen en ineens is ons stekkie ons stekkie niet meer. Kate is laat en het heeft nog heel wat voeten in de aarde om te achterhalen wat ons nieuwe stekkie is. Eenmaal in de trotro horen we dat we scholen gaan bezoeken daar wordt iedereen enthousiast van. Werken met kids is leuk. Het is een eind rijden en een heel stuk door een wijk lopen voor we bij het eerste schooltje zijn. Er komen tafeltjes en terwijl wij de spullen klaarmaken worden de kinderen steeds luidruchtiger. Obruni, obruni gonst het. We controleren op ringworm en verwondingen en of infecties. Eerst de kids goed bekijken en dan de plekjes van de ringworm goed reinigen en insmeren met zalf en voor eventuele verwondingen geldt hetzelfde. Schooltje 1 is zo klaar, school 2 is groter en de kids ook. We komen binnen als het pauze is en keiharde muziek klinkt op de binnenplaats. Boven is een lokaal voor ons vrij en daar kunnen we aan de slag. Er worden tafels gebracht etc . En we kunnen aan de beginnen, wederom blije kids. Voor we weggaan volgt een foto moment...... Erg leuk allemaal. We zitten echt niet in een beste wijk het contrast is enorm.

Na het werk naar kantoor om te kijken of er nog iets te regelen is voor het weekend. En jawel dat lukt, via een mannetje dat Gabby (Volunteer Coordinator) kent een hotel geboekt voor twee nachten. Daarna de stad in voor 2 bus tickets en we gaan er voor! Blij naar huis door de vrijdag middag drukte. Eten, koude douche, spelletje en slapen. Morgen gaat de wekker om vijf uur en om half zes is de taxi er.

Snel meer.

• 02 Augustus 2014 - 09:01

Astrid Bunschoten:

Hi Renée,
    Soms zit het mee en soms zit het tegen. Daar zit jij niet mee. Je laat je niet kisten en regelt zelf wel wat.

• 04 Augustus 2014 - 14:04

Sunil:

Hoi Renée,
    Als ik jou reisverslagen zo lees, heb je het prima naar je zin. Het zal wel even wennen zijn om als Nederlandse in Ghana te zijn. Graag zou ik jou wat tips willen geven.
    1. Je agenda gewoon op de kamer laten ;) (afspraken hebben weinig zin)
    2. Horloge kan je ook op de kamer laten ;) (als je een afspraak met iemand maakt krijg je toch te horen van ja, je ziet me wel verschijnen.)
    3. Van openbare wc's geen gebruik maken.
    4. Let op wat je buiten huis eet.
    5. Als je 's ochtends wil douchen, moet je HEEL vroeg opstaan, anders heb je geen waterdruk! Dit komt omdat iedereen tegelijkertijd wakker wordt en wil douchen. Vraag aan je gastheer of gastvrouw hoe laat de gemiddelde Ghanees zijn bed uit komt, en kom dan een uur eerder eruit.
    Nog meer nuttige tips krijg je later wel.
    Veel plezier en ik kijk graag uit naar je volgende reisverslag.
    Groetjes Sunil, Sardha, Pooja, Sapna & Neelam.
    P.s. Stuur een foto met mango's erop :p