Voetbal, loom en wat ga ik doen - Reisverslag uit Nieuwegein, Nederland van Renée Nijhuis van Beurden - WaarBenJij.nu Voetbal, loom en wat ga ik doen - Reisverslag uit Nieuwegein, Nederland van Renée Nijhuis van Beurden - WaarBenJij.nu

Voetbal, loom en wat ga ik doen

Door: Renee

Blijf op de hoogte en volg Renée

22 Juni 2014 | Nederland, Nieuwegein

Om te beginnen heb ik met de buurtjes gisteren genoten van het WK, ben geen super voetbalfan maar dit is leuk! Gisteren Ghana-Duitsland en ja wij waren voor Ghana! Was wel even genieten en spannend, voor mijn deelname in de voetbalpoule met de collega's was de uitslag niet helemaal optimaal maar voor de feestvreugde wel! Gelukkig is de schade voor de poule ook beperkt sta nog steeds in de top tien (op de 10e plek) en dat is gezien mijn voetbal kennis al een hele prestatie. Als ik erbij vertel dat we slechts met 13 in de poule zitten staat mijn prestatie weer in een heel ander licht dus dat vertel ik maar niet.

Nog 5 weken maar en dan is het al zo ver! Voordat ik eindelijk ga schrijven over het wat ga ik doen deel eerst aandacht voor de kinderen uit de klas van Tim, groep 6 van juf Leloe, en de kinderen uit de klas van Suzy, groep 5 van juf Carla en juf Marianne. Waarom? Nou heel veel van deze kinderen hebben erg mooie loom armbandjes gemaakt om straks mee te nemen voor de kinderen in Ghana. Hartstikke leuk. Tim en Suzy waren zelf al druk bezig maar steeds meer kinderen deden mee en inmiddels hebben we al bijna 150 armbandjes bij elkaar! Ik vind het echt helemaal top dat jullie dit doen. Daar kunnen we straks een heleboel kindjes blij mee maken! Super bedankt allemaal!

Dan nu eindelijk over het wat ga ik daar doen deel. Daar was dus ook nieuws over. Ben heel blij want ik kan naar het project dat helemaal bovenaan mijn verlanglijstje stond. Community outreach. Wat ik daar precies ga doen zal per dag verschillen maar de korte versie is dat we met elkaar elke morgen verzamelen en vervolgens vertrekken naar een weeshuis, een afgelegen dorp,een school, een drukke markt etc. etc. Daar kunnen medical check ups gedaan worden, hierbij kun je denken aan het opmeten van de bloeddruk, bloedglucose metingen en het berekenen van de BMI. Verder wordt er voorlichting gegeven over verschillende onderwerpen zoals hygiene, HIV en aids. Maar ook het verbinden van kleine verwondingen hoort tot de werkzaamheden. Tot slot het controleren op malaria en de malaria parasiet en het behandelen daarvan. O ja, daar waar nodig is men ook betrokken bij het trainen van de bevolking op het gebied van EHBO.

Als ik het over mijn reis heb zeg ik soms vakantie maar dat is dus niet helemaal want elke werkdag is het verzamelen om 09.00 uur bij het Projects Abroad kantoor. De 5 km die ik daar vandaan ben moet ik dan ook hebben afgelegd. Hoe.....geen idee maar ongetwijfeld zijn er meer vrijwilligers die in de medical outreacht werken dus dat komt vast goed. De weekenden zijn vrij en op de Facebook pagina van projects Abroad zie ik regelmatig leuke activiteiten voorbij komen die het weekend vullen, dus het is ook weer niet helemaal geen vakantie. Gelukkig maar dat die weekenden ook gevuld worden want te veel vrije tijd zonder de family dat lijkt me wel lastig!

Anambe Gaétan is de leidinggevende van dit project. We reizen minimaal met 4 personen 2 nurse and 2 supporting staffs. Verder hangt het van mijn enthousiasme, kennis en vaardigheden af wat mijn rol gaat worden. Pffff zo schrijvend vind ik het toch ook wel weer heel spannend.

Michiel is nu zo'n 5 weken weg dus met een beetje geluk over een week of 3 terug maar als we van 2 maanden uitgaan zou dat ook zo maar nog 4 weken kunnen zijn. Er is nog best het een en ander te doen en in mijn eigen chaos mis ik vaak even de rust van Michiel. Aan de telefoon verzekerd hij me dat het allemaal goed komt maar ik ken mezelf en ik ben bang dat er heel last minute dan toch nog iets is wat ik had moeten doen maar vergeten ben.

Gelukkig denken er veel mensen mee, ook zijn er steeds mensen die vragen wat ik nog nodig heb en of er iets is wat ik nog mee zou willen nemen voor de mensen daar. Allemaal dank daarvoor. Word ik heel blij van!

Nou ik duik de zon in met een pak papier van meer dan 85 pagina's. Zeg maar de ghana guide van projects Abroad met daarin informatie over het team ter plaatse, een heleboel do's and dont's, musthaves en nice to haves, cultuur, tijdens het verblijf, na het verblijf etc. etc. Een van mijn favoriete kleuren is b.v. Rood en in Ghana is dat de kleur van de rouw. Verder is het natuurlijk fijn om vooraf te weten hoe het zit met b.v. Geld en elektriciteit. Dus aan de slag maar, tot snel.

  • 22 Juni 2014 - 15:59

    Astrid Bunschoten:

    Ja ik was helemaal verbaasd dat Sander al kon 'loomen'

  • 22 Juni 2014 - 22:25

    Bart, Maureen En Britt:

    Leuk stukje weer!
    Hier groeit de bak met loomarmbandjes ook gestaag want Britt en mama doen goed hun best want het is een hele fijne gedachte dat je met zoiets kleins iets groots kan doen!

  • 29 Juni 2014 - 11:44

    Sandra:

    Ik heb nu al je verslag gelezen. Heel erg leuk om te lezen wat je allemaal al gedaan hebt en al geregeld hebt. Maar wat de hygiëne betreft dat zal in Ghana waarschijnlijk nog erger zijn dan in de Ambassade .Ik zou zeggen neem je eigen wc mee, ha, ha, ha.


    Ik vind het Super dat je dit doet. Voor Michiel, Tim en Suzy is het best even wennen 3 weken zonder mama. Maar mama komt dan wel met hele mooie verhalen thuis en dat is ook wel weer heel erg leuk.

    Het is een hele ervaring die je altijd met je mee draagt.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Nederland, Nieuwegein

Ghana

Drie weken Ghana medical outreach met projects abroad.

Recente Reisverslagen:

25 Augustus 2014

En dan terug....

16 Augustus 2014

Laatste dagen

14 Augustus 2014

Wist je dat + ma di wo

11 Augustus 2014

Cape Coast

07 Augustus 2014

Consultatiebureau
Renée

Actief sinds 04 Mei 2014
Verslag gelezen: 462
Totaal aantal bezoekers 9891

Voorgaande reizen:

04 Mei 2014 - 31 December 2014

Ghana

Landen bezocht: